Кіберспортивна компанія, заснована Максимом Кріппою, оголошує про запуск двох нових каналів. Унікальне інтерв'ю з директором Maincast Віталієм Волочаєм.
Обговоримо, хто є глядачами кіберспортивних трансляцій, які джерела доходу планують використовувати канали, а також який додатковий контент, окрім кіберспорту, вони мають намір представляти.
7 листопада Національна рада з питань телебачення та радіомовлення зареєструвала два нових спортивних телеканали та ОТТ-платформу компанії ТОВ "Мейнкаст". Ця юридична особа є частиною кіберспортивної компанії Maincast, заснованої у 2018 році коментатором Віталієм Волочаєм та Андрієм Григор'євим з метою організації й трансляції кіберспортивних змагань. У минулому році бенефіціаром Maincast став Максим Кріппа.
Раніше Maincast мала партнерства щодо кіберспорту з Megogo. Однак тепер вирішила самостійно займатися медійним бізнесом. Компанія запускає канали Maincast Sport і Maincas для ОТТ-сервісів і кабельних операторів. Старт запланований у листопаді. Вони транслюватимуть як кіберспортивні турніри, так і інші види спорту. Також буде у Maincast і своя спортивна ОТТ-платформа.
Віталій Волочай поділився подробицями про нові канали, кіберспорт, контент та власника Maincast в інтерв'ю для "Детектора медіа".
Віталію, компанія Maincast, що займається кіберспортом, оголосила про запуск власних телеканалів. Можете поділитися, звідки ви отримали фінансування, хто є вашим інвестором, яким чином ви плануєте заробляти, і чому вас цікавить медіа-сфера?
-- Maincast -- українська кіберспортивна компанія, що займає перше місце у Східній Європі. Ми є офіційними трансляторами ключових турнірів з Counter Strike 2, Dota 2, Valorant та інших ігор, володіючи 100% правами на висвітлення провідних змагань українською мовою. Наша мета - розвивати та популяризувати контент українською мовою. Щороку наші канали з Dota 2 та CS2 демонструють високі рейтинги переглядів, закріплюючи свою позицію серед лідерів.
У березні цього року ми досягли нового рекорду з кількості одночасних глядачів на українськомовному стримі, а українська мова зайняла друге місце за популярністю серед офіційних трансляцій турніру. Максимальна кількість глядачів під час українськомовної трансляції фіналу PGL Major Copenhagen сягнула 137000 осіб на платформах YouTube та Twitch.
-- Де ви є ще, окрім України?
На даний момент наша діяльність зосереджена виключно в Україні, тоді як у Польщі, Чехії та Словаччині обсяги трансляцій не можуть зрівнятися з нашими. Ми маємо значно більший обсяг прямих ефірів, студійних програм та кількість глядачів. Наша компанія спеціалізується на виключно українськомовному контенті, який користується значно більшою популярністю, ніж в сусідніх країнах. Лише трансляції англійською, іспанською та португальською мовами мають деяку перевагу (не враховуючи азійський ринок). Наші бізнес-процеси аналогічні тим, що використовують європейські спортивні канали: ми купуємо права на трансляцію кіберспортивних заходів, проводимо їх в ефірі та отримуємо прибуток через спонсорство і покази на YouTube та Twitch.tv. Нещодавно ми запустили тестові трансляції в TikTok. Основна частина нашого доходу формується за рахунок спонсорської підтримки. Наступним логічним кроком для нас стане вихід на лінійне телебачення, адже кіберспорт, за всіма показниками, займає третє (іноді й друге) місце за популярністю в Україні, поступаючись лише футболу та боксу, хоча боксерські поєдинки не відбуваються так часто.
Біатлон?
Взимку його також переглядають, хоча це відбувається в певний сезон. Натомість кіберспорт можна насолоджуватися протягом всього року, без вихідних.
-- У 2023 році вашим бенефіціаром став Максим Кріппа, якого пов'язують з беттінговим бізнесом. Чи співпрацюєте ви з беттінгом?
Maincast співпрацює з різними спонсорами, включаючи представників беттінгу, проте ми працюємо виключно з ліцензованими букмекерами в Україні. На даний момент ми співпрацюємо з GGbet, а раніше мали досвід роботи з Favbet та Parimatch, до їхнього закриття. Ми відкриті до співпраці у сфері букмекерства, адже цей бізнес тісно пов'язаний зі спортом на глобальному рівні. Наприклад, у США, після скасування заборони на ставки, букмекерська індустрія виросла з нуля до 11 мільярдів доларів прибутку на рік завдяки правильному регулюванню та організації.
Щодо взаємозв'язку Максима Кріппи з беттінгом, варто зазначити, що він не має жодного стосунку до подібних проектів. Це всього лише здогадки та інформація з ненадійних джерел, які не мають жодного документального підтвердження.
Які обсяги рекламних коштів виділяють букмекери?
-- Це питання не до мене, я не знаю всього обсягу букмекерського бізнесу в Україні. Але це досить серйозні гроші. Наприклад, із того, що мені відомо, найбільший польський букмекер витрачає на трансляцію подій понад 70 мільйонів євро.
Чи співпрацюєте ви з індустрією азартних ігор? Наприклад, інформаційні джерела Forbes вказують на зв'язок Максима Кріппи з онлайн-казино.
Як я вже згадував раніше, наша співпраця зосереджена виключно на беттінгових брендах. Онлайн-казино не є нашою спеціалізацією, оскільки наша аудиторія не є для них достатньо релевантною. Крім того, наші контракти з правовласниками забороняють інтеграцію брендів онлайн-казино. Ми отримували запити від різних учасників, в тому числі від тих, хто вже внесений до списку заборонених РНБО, проте ми ухилилися від таких проєктів.
Якщо знову повернутися до питання бенефіціара, я вважаю це спробою дискредитації. Він не має жодного відношення до брендів онлайн-казино, і жодне офіційне джерело це не підтвердить. Максим Кріппа інвестує в інші сфери бізнесу, такі як кіберспорт, розробка ігор та нерухомість. Я з усією повагою ставлюся до його соціальної діяльності: він заснував фонд MK Foundation, який надає підтримку ЗСУ, Національній гвардії, прикордонникам та волонтерам. Фонд вже реалізував проєкти на суму понад 800 млн грн.
Ви згадали про співпрацю з GGBet. Цей бренд раніше належав російській компанії, яка на початку березня 2023 року була піддана санкціям з боку РНБО. Чи підтримують ваші партнери на даний момент зв’язки з російським бізнесом?
Ми ретельно оцінюємо всіх наших партнерів, і кожен з них проходить наш внутрішній процес комплаєнсу, щоб відповідати як нашим політикам, так і вимогам державного законодавства. З компанією GGBet ми співпрацювали до 2022 року. Після початку повномасштабного вторгнення ми припинили будь-яку співпрацю та протягом трьох місяців не мали жодних спонсорів. GGBet став першим брендом, який відновив з нами співпрацю. Вони одразу ж після початку вторгнення відкликали право на використання свого бренду в Росії та закрили доступ до продукту для російських користувачів, що дозволило нам швидко відновити партнерство.
Які трансформації сталися у вашому житті після початку великої війни?
-- До лютого 2022 року ми були найбільшою студією у Євразії. Ми мали права на найрейтинговіші турніри з кіберспорту не лише для висвітлення українською мовою, а ще й білоруською, казахською та російською. На відміну від класичного спорту, права на трансляцію кіберспорту продають не на країну, а на мову. Мaincast уже не один рік є партнером міжнародної компанії ESL та з 2018 року ми маємо ексклюзивні права на трансляцію найбільших турнірів із кіберспорту.
Чи продавали ви ці права в Росію?
-- Ні, ми самостійно робили трансляції різними звуковими доріжками. Найрейтинговішими з них були російськомовні трансляції. Ми продавали спонсорство. Це була основа нашого бізнесу, бо і права, і спонсорські контракти коштували в десятки разів дорожче.
-- Кому до повномасштабного вторгнення належала ваша компанія? Бо вашим бенефіціаром якраз і став Максим Кріппа у 2023 році.
З Максимом Кріппою та його командою ми співпрацювали з самого початку нашої діяльності – він був венчурним інвестором з 2018 року. Кріппа, захоплений світом кіберспорту, вважав за необхідне підтримувати його розвиток в Україні. У 2018 році ми отримали інвестиції для розширення нашої діяльності. До 2022 року ми активно зростали, орієнтуючись на різні ринки. Проте після початку вторгнення наш бізнес-план потребував кардинальної переробки. Ми мали ліцензії на трансляцію контенту різними мовами до 2027 року, але вирішили від них відмовитись. У перші два з половиною місяці після повномасштабного вторгнення ми продовжували трансляції з соціальною місією, намагаючись донести правдиву інформацію про війну російським глядачам, які все ще відвідували наші ефіри. Ми відкрито називали Росію країною-терористом, а війну – війною. Наша аудиторія, переважно молодь, отримувала інформацію, яка суттєво відрізнялася від тієї, що їм надавали в їхній країні. Однак зрештою ми усвідомили, що це не приносить очікуваних результатів. До того ж, ми втратили фінансування від спонсорів, оскільки відмовились співпрацювати з компаніями, які не залишили російський ринок. Тож ми вирішили зосередитись винятково на українськомовних трансляціях. У той час рекламні бюджети на ринку були практично відсутні, тому нам було життєво необхідно знайти спосіб вижити. Ми звернулися до Максима Кріппи за підтримкою, і він став бенефіціаром нашої компанії. За цей період ми не пропустили жодного ефіру та зараз активно розширюємося, але вже не через трансляції різними мовами, а завдяки запуску нових проектів в Україні.
-- Хто зі спонсорів зайшов до вас у 2023 році? Які сегменти рекламодавців співпрацюють із вами?
-- Насамперед це ті спонсори, які мають пряме відношення до кіберспорту: енергетичні напої, комп'ютерні девайси -- мишки, клавіатури, монітори.
З якими медіа-ресурсами ви взаємодієте в контексті рекламодавців?
Один з основних переваг полягає в тому, що наше коло спілкування вкрай обмежене. Єдине, з ким ми можемо стикатися, це ігрові ютубери. Для компаній, які займаються продажем рекламних мишок, реклама на телебаченні не є доцільною. Коли комп’ютерні фірми або виробники геймерських навушників чи крісел отримують бюджети, вони звертаються саме до нас.
Отже, ми дійсно розвиваємося. Починаючи з літа 2023 року, наші квартальні звіти набули нового вигляду — тепер вони яскраво зелені. Це стало можливим завдяки рекламі, спонсорській підтримці та спеціальним проектам.
Раніше ви створювали канали за допомогою Megogo.
Ми займалися продажем контенту від Megogo. Наш продукт є неповторним, адже його цільова аудиторія - це шанувальники кіберспорту та відеоігор. І таких людей чимало. У 2019 році, ще до початку пандемії, ми реалізували готові рішення "під ключ" для Megogo. На цих основах сервіс створив свої власні канали, які діяли майже до початку повномасштабної агресії.
Чи це ви відмовилися від продовження контракту, чи, можливо, вони? Адже Megogo колись проявляв великий інтерес до кіберспорту.
Вони все ще вірять у його можливості. Наш контракт завершився наприкінці 2021 року, після чого ми розпочали нові переговори. Але тоді сталося повномасштабне вторгнення. Тепер ми знову повертаємось до обговорення. Megogo пропонує нові концепції для поєднання перегляду фільмів, серіалів і кіберспорту. І, можливо, незабаром ми зможемо поділитися цікавими анонсами. Проте Megogo не є єдиною платформою, з якою ми співпрацюємо.
-- Ще є Setanta Sports.
Отже, ми також маємо партнерство з "Київстаром", де найзначніші турніри можна переглянути в додатку "Мій Київстар". Наразі ми активно співпрацюємо з Setanta Sports над спортивними спеціальними проєктами, які їм належать. Крім того, у нас була співпраця з Xsport.
І у Суспільному. Обговорюєте спорт у цій платформі.
Це зовсім інша історія. З Суспільним працює не компанія Maincast, а саме я. Я справжній прихильник спорту. В одному з моїх інтерв'ю я зазначав, що моя життєва соціальна місія полягає в тому, щоб, заходячи на кухню до тещі, я міг дивитися не серіал ICTV, а спортивні новини, які транслюються з телевізора.
Хіба це не суперечить концепції кіберспорту? Ви відвідуєте тещу або інше місце, а там діти, замість того щоб грати в баскетбол, проводять час за комп'ютерними іграми.
Кіберспорт вартий такої ж поваги, як і шахи. Дехто віддає перевагу бігу чи плаванню, тоді як інші захоплюються шахами або кіберспортивними змаганнями.
Чи єдине ви займаєтеся продакшеном у сфері кіберспорту, чи існують інші компанії, які також створюють аналогічний контент?
На даний момент - ні. Раніше на ринку діяли дві потужні компанії: Maincast та WePlay. Проте після початку повномасштабного вторгнення вони зупинили свою діяльність в Україні і змінили напрямок роботи. Тепер вони займаються виробництвом контенту в США. В Україні немає жодної компанії, здатної забезпечити кіберспортивний продакшн на нашому рівні.
-- Навіщо вам свої лінійні канали? Чому ви не продовжуєте продавати свій контент платформам чи іншим медіа?
Ми вважаємо це логічним кроком уперед. Наша основна мета – розвиток трансляцій українською мовою. Ми плануємо значно збільшити інвестиції та зусилля команди в цій сфері. Важливою перевагою та перспективою українського кіберспорту є те, що більшість контенту створюється українцями. Ми невпинно розширюємо нашу команду та вдосконалюємо якість наших трансляцій. Наприклад, до 2022 року максимум 5 тисяч глядачів могли дивитися українськомовні трансляції одночасно, а зараз ця цифра зросла до приблизно 140 тисяч.
Які зміни ви внесли в права російськомовних?
Продовжувати фінансувати їх і не застосовувати — це надто витратно. Тому ми вирішили повернути права їхнім власникам.
-- Скільки коштують права на трансляцію кіберспорту у порівнянні з провідними турнірами інших видів спорту?
В Україні вартість прав на трансляцію Англійської прем'єр-ліги є значно вищою, ніж ціна на права на провідний кіберспортивний турнір. Проте варто враховувати, що впродовж року може проводитися 20, 30 або й більше кіберспортивних змагань. Всі інші види спорту, за винятком футболу та боксу (які мають лише кілька матчів на рік), зазвичай коштують менше, ніж кіберспорт.
-- Кіберспорт і біатлон?
Авторські права на кіберспорт стають дедалі дорожчими. У нас вже укладено довгострокові угоди з провідними організаторами турнірів, що спонукає нас до розширення та залучення нових глядачів. Ми вважаємо, що вихід на традиційне телебачення через ОТТ/IPTV відкриє двері для нової аудиторії. Крім того, ми прагнемо змінити підхід до споживання кіберспортивного контенту. Як зазвичай переглядають спортивні канали? Вмикають їх на фоні та насолоджуються безперервним потоком. Проте кіберспортивні фанати раніше не мали можливості спостерігати за трансляціями в такому форматі, оскільки вони зазвичай заходять лише на конкретні події.
-- Канали про кіберспорт Megogo не прищепили таку звичку?
Вони намагалися, проте це канали "Мегого", і тому ми не в змозі висловлюватися про їхні досягнення.
Ви тепер прагнете випробувати можливості заробітку через рекламу, спонсорство та продаж каналів постачальникам?
-- Так. Ми дивимося в бік диверсифікації видів доходу.
Яка буде вартість ваших каналів для постачальників послуг?
-- Наразі ми ведемо переговори та обираємо дистриб'ютора. Формування цінової політики відбудеться трохи пізніше. Наша основна мета на найближчий рік полягає не в отриманні прибутку від дистрибуції, а в розширенні нашої аудиторії. Тому ми активно шукаємо партнера, здатного допомогти нам у цьому процесі. Ми були вражені, виявивши, що навіть серед фанатів кіберспорту в Україні ще не всі знають про трансляції українською мовою. Ми прагнемо об'єднати цю аудиторію.
Чи є у вас додаткові фінанси?
Ми сповнені ентузіазму. Наша команда — справжні шанувальники спорту. Я займаюся коментуванням на Суспільному, оскільки прагну сприяти розвитку та популяризації спорту. Найголовніша проблема не в нестачі фінансів. У нас є можливість насолоджуватися різними футбольними турнірами, але знайти трансляцію змагань з фігурного катання — справжня проблема.
Або ж їзда на конях.
DiviSport розпочав трансляцію, але поки що результати не вражають. Один з провайдерів надіслав нам пропозицію щодо міжнародного турніру. Це для мене складний вид спорту, адже я вже коментував його під час Олімпійських ігор у Токіо. Гімнастика в нас користується великою популярністю, але її ніхто не показує в ефірі. Megogo та Setanta Sports не зацікавлені в її трансляції.
"Спортивне Суспільство"
Цей канал має свої межі, і не все може там поміститися. Він функціонує за рахунок державного фінансування, тому не в змозі придбати права на всі можливі програми.
Чи плануєте ви висвітлювати лише українські спортивні події, чи охоплюватимете також міжнародні змагання?
-- Весь. Ми хочемо показувати міжнародні чемпіонати, де беруть участь українці. Окрім цього, показувати популярні види спорту, які чомусь ніхто не показує.
Чому ж немає охочих? У нас існує безліч спортивних телеканалів. А ви прагнете створити комбінацію Суспільного, DiviSport і ХSport.
На ХSport постійно транслюють фільми з участю Джекі Чана.
У них немає жодного бенефіціара, подібного до вас.
-- Не в бенефіціарі справа, це про концепцію, бачення та бізнес-модель загалом. До речі, є ще канали "Поверхность ТВ", що мають іноземну реєстрацію. І мене дуже бісить, коли я вмикаю "Спорт-2", щоб подивитися матч чемпіонату з баскетболу в Іспанії, де грає "Реал", а він коментується російською мовою. Я ж хочу зробити доступним перегляд якомога більшої кількості чемпіонатів українською мовою.
-- Чи дотримуватиметеся ви всіх зобов'язань, які мають лінійні канали? Зокрема й правил трансляції у дні пам'яті та жалоби.
Безумовно. На даний момент ми орієнтуємося виключно на українськомовні ефіри. У майбутньому можливе розширення нашого мовного формату. Розглядаємо можливість запуску трансляцій польською мовою.
Чи маєте ви водійські права?
На даний момент – ні. Це питання стосується наших переговорів із партнерами. На рівні, на якому ми висвітлюємо кіберспорт, аналогічно роблять і в Америці, і в Бразилії. Ми маємо всі необхідні ресурси для створення якісного спортивного контенту. Раніше, з 2019 по 2021 рік, всі студійні спортивні програми Megogo також вироблялися нами. Фінал Ліги Чемпіонів проводився на нашій базі та інші подібні проекти. Наразі Megogo звернувся до іншої студії, а ми співпрацюємо з Setanta Sports.
Ви також маєте намір запустити власну платформу.
У світі кіберспорту існує усталена практика: трансляції ніколи не повинні продаватися. Вони мають бути доступними безкоштовно, без жодних обмежень. Проте, існує можливість заробити на чомусь більш вартісному, ніж самі трансляції – на додатковому контенті. А у нас є величезний обсяг такого контенту: ми можемо забезпечити 8 годин прямих ефірів щодня протягом цілого року. Це включає студії, обговорення, трансляції та багато іншого. Іноді ми одночасно працюємо в 3-8 студіях, але на звичайному YouTube-каналі цей контент легко втрачається. Навіть на наших двох лінійних каналах не вистачає місця для всього цього, тому ми прагнемо створити власну платформу.
Тобто ви прагнете створити платформу, подібну до Setanta Sports, але орієнтовану на кіберспорт, з безкоштовними трансляціями та платним доступом до інших матеріалів?
-- Ми не плануємо на початку запускати пейвол. Спершу ми хочемо залучити аудиторію. А потім ми ставитимемо пейвол на преміум-контент. Ідея така. У Setanta Sports звичний пейвол, але наша аудиторія не звикла платити за контент.
-- А рекламу любить дивитися?
Безумовно. У кіберспорті реклама інтегрована зовсім по-іншому, ніж на телебаченні. Ми не використовуємо звичайну рекламу. Наша команда створює інтеграції самостійно. Партнери пропонують ідеї, і ми реалізуємо їх у вигляді відео. Це може бути, наприклад, дезодорант, що з’являється в грі. Саме через це глядачі не відчувають дискомфорту. Наші рекламні ролики веселять і розважають, люди активно обговорюють їх у чаті. Вони отримують задоволення від перегляду реклами.
Кого ви хотіли б зацікавити рекламодавцями?
-- Ми не маємо наміру затягувати процес. Наш продукт є унікальним і привертає увагу рекламодавців. Наприклад, я знаю, що під час Чемпіонату Європи з футболу не всі спонсори отримали свої рекламні місця.
Але у вас не проводиться Чемпіонат Європи з футболу...
Ні, але ми плануємо ввести кіберспорт та інші види спорту чи чемпіонати, які наразі не представлені на платформах. Ми будемо їх адаптувати та розвивати.
-- Який профіль вашої аудиторії?
-- 70% нашої аудиторії -- чоловіки віком 16 -- 34 роки. Десять років тому цей відсоток був 90%. 5 -- 7% -- це жінки. Наша аудиторія росте разом із нами. І за десять років ми матимемо досить великий відсоток віком 40+. Наше завдання -- втримати цю аудиторію і залучати нову.
-- Коли ви запускаєтеся?
-- Технічна база, кіберспортивні права та контент у нас є. Ми вкладаємося лише у маркетинг і розробку платформи. Також ми хочемо розширити команду.
Ми запланували наш запуск на 30 листопада, в день початку Чемпіонату світу з Counter Strike 2, що проходитиме у Шанхаї. Це одна з найзначніших подій року, яка триватиме до 15 грудня. У змаганні візьмуть участь 24 найкращі команди світу, протягом двох тижнів глядачі зможуть насолоджуватися епічними баталіями у CS2, дивитися сотні годин прямих трансляцій і спостерігати за призовим фондом у розмірі $1,250,000. Це буде захоплююче видовище, яке не можна пропустити. Тому рекомендую шукати телеканал Maincast на онлайн-платформах та у провайдерів, щоб бути в курсі всіх подій!